dissabte, 5 de febrer de 2011

GROTESC

En la seva autobiografia, Benvenuto Cellini explica com els artistes del Cinquecento utilitzaven tot sovint motius decoratius basats en els que hi havia a les grutes -en italià, grotte- de l'Esquilí, un dels set turons de la ciutat de Roma. Les rutes en qüestió, però, eren les restes soterrades de la Domus Aurea de Neró. Els pintors renaixentistes s'hi feien baixar per estudiar aquestes decoracions romanes reaparegudes: sanefes, formes geomètriques, figures monstruoses...
Tot plegat va passar a formar part del repertori dels artistes, però tothom ho veia amb bons ulls, de manera que els grotescos foren criticats pel fet de ser frívols, llicenciosos i ridículs. Com veiem, el significat actual -'lleig, estrany, absurd'- ja n'és ben a prop.
Bloc Maragall 2011

Benvenuto Cellini

Perfecte! Ara ja sabem que els grotescos vénen de les grutes italianes!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada